...tak secantik Balqis, tak setulus Zulaikha, tak sekuat Siti Hajar dan tak semulia Siti Khadijah...

Bersama air mata pasti ada senyuman. Bersama kesedihan ada kegembiraan. Bersama cubaan ada anugerah. Bersama musibah ada anugerah. Semuanya telah merupakan ketentuan yang pasti dan prinsip hidup yang digariskan Allah s.w.t.

Indahnya! Ukhwah Tercipta kerana Allah s.w.t, Jazakumullah Khairan Kathira

Selasa, 31 Mei 2011

Wanita Yang Cantik Akan Menjadi Lebih Cantik Dengan Sifat Iffah & Malu

Hatiku membatu dan otakku buntu,
harapanku hanya kemaafan dari anda.

Rasulullah s.a.w bersabda "Sesiapa berjalan dengan pakaian yang menyeret, Allah tidak akan melihat kepadanya pada hari kiamat."

Sebaik sahaja Ummu Salamah r.a, salah seorang isteri Rasulullah s.a.w. mendengar hadis tersebut diucapkan oleh Rasulullah, ia bertanya "Bagaimana para wanita memperlakukan pakaian telanjang mereka?"

Beliau menjawab "Naikkan satu jengkal." Ia berkata lagi "Bagaimana jika nampak mata kakinya?" Rasulullah s.a.w menjawab "Naikkan satu hasta (mata kakinya tetap tertutup) dan jang melebihkannya."

Wahai Ummul Mukminin! Allah mempunyai ukuran, wahai Ummu Salmah! Wanita-wanit muslimah bukan orang yang memanjangkan pakaian dan bukan orang-orang yang sombong. Wanita-wanita muslimah itu pemalu, menjaga maruah, suci dan mulia. Tidak patut tumit mereka kelihatan dan pakaiannya mempunyai bahagian bawah yang panjang mengheret di atas permukaan tanah, hingga para lelaki tidak dapat melihatnya.

Sedangkan kebanyakan wanita sekarang, mereka menaikkan pakaian mereka setinggi mungkin kerana takut terkena air atau lumpur. Bahkan mereka akan menanggalkannya hanya kerana ingin mengikuti model dan wanita-wanita murahan. Mereka mempunyai seribu satu alasan untuk berpakaian hampir telanjang. Kaum lelakinya tidak mempunyai sifat kelakian kecuali hanya nama sahaja. Mereka berjalan di samping para wanita dan tidak ada rasa malu.

Hidup yang baik adalah dengan malu. Kayu tetap kayu sekalipun kulitnya menggelupas. Demi Allah, tidak ada baiknya hidup ini juga di dunia ini bila rasa malu itu telah hilang.


Pedoman Hidup
Keselesaan tubuh kerana sedikit makan. 
Kedamaian jiwa kerana sedikti dosa.
Ketenangan hati kerana sedikit angan-angan.
Keterpeliharaan lisan kerana sedikit bercakap.
Orang yang sabar akan mendapat yang terbaik, InsyaAllah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan