...tak secantik Balqis, tak setulus Zulaikha, tak sekuat Siti Hajar dan tak semulia Siti Khadijah...

Bersama air mata pasti ada senyuman. Bersama kesedihan ada kegembiraan. Bersama cubaan ada anugerah. Bersama musibah ada anugerah. Semuanya telah merupakan ketentuan yang pasti dan prinsip hidup yang digariskan Allah s.w.t.

Indahnya! Ukhwah Tercipta kerana Allah s.w.t, Jazakumullah Khairan Kathira

Jumaat, 29 April 2011

Man La Yarham, La Yurham

“Sesungguhnya kasih sayang itu cabang (penghubung) kepada Allah SWT. Barang siapa yang menyambungnya,maka Allah akan menyambung (kasih sayang-Nya) dengannya. Dan barang siapa yang memutuskannya, maka Allah akan memutus (kasih sayang-Nya) dengannya.” 
(HR. Bukhari)

Islam agama penuh dengan kasih sayang. Mewujudkan kasih sayang pada diri sendiri, serta memberikan kasih sayang kepada siapa dan apa yang ada disekeliling kita adalah ibadah. Dan itulah sebahagian dari sifat dan jati diri orang muslim.

Assalammualaikum Sahabat sekalian...

Artikel untuk kali ini saya membicarakan tentang KASIH SAYANG. Tengahari tadi, sementara menunggu masuknya waktu Zohor, saya ambil kesempatan melayari satu blog seorang teman tentang apa erti CINTA dan KASIH SAYANG dalam ISLAM. Hurmm…satu artikel yang menarik untuk kita kongsi bersama. So, saya harap sahabat semua luangkan sedikit masa membacanya dan semoga memberi manfaat buat kita semua, syukran jiddan…

Sebagaimana yang kita tahu, kasih sayang dan cinta adalah fitrah manusia yang normal yang dikurniakan oleh Allah SWT. Dalam Islam fitrah sedemikian mestilah disalurkan mengikut jalan yang telah ditetapkan oleh Syarak. Perhubungan yang baik dan suci sesama manusia mempunyai hubungan kait yang rapat dengan hubungan manusia itu dengan Pencipta iaitu dengan Allah SWT. Oleh yang demikian setiap manusia mestilah mempunyai hubungan yang baik dengan Allah SWT demi memastikan hubungan yang baik diperolehi sesama manusia.

Sebagaimana maksud firman Allah SWT "Pasti ditimpa kehinaan ke atas mereka (manusia) di mana sahaja mereka berada melainkan mereka yang mempunyai hubungan yang baik dengan Allah SWT dan manusia". (Surah al-Imran, ayat: 112)

Islam amat menitik beratkan berkasih sayang bagi setiap insan tanpa mengira kaum, pangkat dan harta. Hablumminannas. Malah, Islam juga menganjurkan sifat mengasihi semua makhluk ciptaan ALLAH di muka bumi. Kasih sayang ALLAH mengatasi segalanya. Dengan Kasih sayangNya, kita dapat menghirup udara secara percuma tanpa perlu dibayar sewa. Mustahil kita akan mendapat kasih sayang ALLAH jika kita sendiri tidak mengasihi makhluk yang lain.

Kita hidup bermasyarakat. Malah, memerlukan manusia di sekeliling kita. Justeru, untuk diri disayangi, hendaklah menyayangi. Dalam satu hadis, Rasulullah SAW bersabda, ‛Man la yarham, la yurham’ yang bermaksud ‘Barang siapa yang tidak menyayangi, dia tidak akan disayangi’ (HR Muslim).

Apa kaitan kasih sayang dan rapat dengan seseorang?

Pandangan Pertama: Apabila kita berkawan dengan seseorang, kita akan cuba mengenalinya. Sedia menerima baik dan buruknya. Malah, tidak menilai dirinya dari aspek luarannya. Setiap manusia dikurniakan fitrah untuk bersosial untuk menemani kehidupan kita yang singkat ini. Memang tidak dinafikan, perasaan cemburu, perasaan memerlukan perhatian, terasa, ia adalah suatu rasa yg diberikan oleh ALLAH untuk kita merasai asam garam dalam persahabatan. Ia mewarnai lukisan persaudaraan kita. Justeru, kenyataan tidak mahu rapat kerana ingin menjaga hati dan perasaan amatlah tidak dipersetujui.

Pandangan Kedua: Setiap sahabat yang hadir dalam hidup kita amatlah unik. Hargailah dia kerana dia juga seorang insan seperti kita. Menceriakan suasana kehidupan kita. Malah, segala kebaikan sahabat dapat kita praktikkan untuk kebaikan diri kita sendiri. Kebaikan seorang manusia tidaklah sama dengan yang lain. Untuk membentuk peribadi muslim yang berjaya, kita hendaklah mencontohi praktik-praktik yang baik untuk diimplementasikan dalam kehidupan kita pula agar kebaikan tersebut dapat dikongsi bersama. Contohnya: Sahabat kita istiqamah membaca doa menaiki kenderaan, terkadang kita akan turut praktikkan.

Kehidupan ini amatlah singkat. Dikala ini, kita dikurniakan teman-teman sekarang dan mereka tidak akan tetap bersama kita sehingga kita mati nanti. Kehidupan kita akan diteruskan apabila kita berhijrah ke suatu keadaan yang lain. Di setiap fasa kehidupan kita, teman-teman silih berganti. Jadikanlah kebaikan seorang teman dapat di”transfer” pada kita. Yang Baik, kita amalkan, Yang buruk, kita jadikan sempadan.

Pandangan Ketiga: Apabila kita rapat, kita akan cuba jadi sahabat yang baik dan cuba mengelakkan daripada sahabatnya terasa hati dengannya. Kejujuran dan keikhlasan amatlah penting dalam sesuatu hubungan. Malah sifat memahami merupakan asas kekuatan ukhwah. Selain dapat menegur sesama kita sekiranya ada salah dan silap, kita juga dapat memperbaiki diri untuk menjadi lebih baik. Apabila kita rapat, kita dapat merasai kemanisan ukhwah itu sendiri. Sharing and Caring with each other. Sesungguhnya, persaudaraan itu amatlah indah. Bila kita bersahabat, selamanya kita bersahabat.

Pandangan Keempat: Apabila kita rapat dengan seseorang, kita akan pasakkan hubungan kita kerana ALLAH. Bagi memperoleh ketaqwaan dan kemanisan iman, redha ALLAH kita cari untuk menjalinkan hubungan. Sesungguhnya, di dunia ini, kita hanya mengharapkan keredhaan ALLAH atas apa yang kita lakukan. InsyaALLAH, ada barokhah dan sentiasa dipelihara ALLAH.

Firman Allah SWT yang mafhumnya:

“Bahawa orang-orang yang beriman itu bersaudara.” [Al Hujurat: 10]

“Pada hari itu sahabat-sahabat karib: Sesetengahnya akan menjadi musuh kepada sesetengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan takwa (iman dan amal soleh).” 
[Az-Zukhruf: 67]

Banyak hadis Nabi SAW yang membenarkan kenyataan ini.

Pertama: “Tiga perkara siapa yang ada padanya akan dapat merasai kemanisan iman, iaitu; Pertama, bahawa Allah dan Rasul-Nya lebih dikasihi daripada yang selainnya. Kedua, seseorang itu kasih kepada seseorang dan tiadalah ia kasih kepadanya melainkan kerana Allah. Ketiga, bahawa ia benci untuk kembali menjadi kekufuran sebagaimana ia benci untuk dimasukkan ke dalam api neraka.” [Riwayat Bukhari]

Kedua: Sabda Rasulullah SAW  “Dan dua orang berkasih-kasihan demi Allah dan begitu juga apabila berhimpun.” [Riwayat Bukhari]

Ketiga: Seorang lelaki yang menziarahi saudara seagama. “Bahawa seorang lelaki menziarahi saudaranya di desa. Maka Allah SWT mengutuskan seorang malaikat mengikuti dalam perjalanannya, maka manakala malaikat bertemu dengan lelaki itu ia bertanya, “Ada urusan apa?” Jawab lelaki itu, “Aku hendak menemui saudaraku di desa ini.” Malaikat bertanya lagi “Ada apa-apa yang dibawanya?” “Tidak! Melainkan aku ke sana kerana aku kasih kepadanya.” Lalu berkata malaikat; “Aku malaikat utusan Allah SWT untuk memberitahu bahawa Allah SWT kasihkan engkau sebagaimana engkau kasihkan saudaramu.” [Riwayat Muslim]
  
Pandangan Kelima: Bersahabat amatlah bermakna dari beribu kali couple. It means, apabila kita berkawan or bersahabat, we’ll share a few things. Tanpa rasa malu dan segan. Malah tiada dosa jika berpegangan tangan or bersalaman. Senang menjaga hubungan. We’ll care each other. Tapi, bila berkawan dengan lelaki ni, (couple), susah nak jaga diri, susah nak share perkara-perkaara yang tidak boleh nak share. Kalu share pon, first time tu mesti malu-malu. Maruah seorang perempuan hendaklah diangkat setinggi-tingginya, bukan merendah serendah-rendahnya.

Rasulullah SAW telah menyatakan bahawa Islam telah mengangkat martabat seorang perempuan. Malu adalah perisai utama wanita selain dari iman. Pabila bercouple, kita mudah terjerumus ke dalam perkara-perkara yang dilarang Illahi. Malah, cepat dapat dosa kerana memandang perkara yang buruk sebagai perkara yang baik.

Walaubagaimanapun, kasih sayang ALLAH mengatasi segalanya. Tiada sempadan. ALLAH Maha Kaya dengan Kasih Sayang. ALLAH lah yang pertama di hati dan perlu disayangi. ALLAH sayang akan hamba-hambaNya. Kita sebagai hamba perlu sayang ALLAH mengatasi segalanya. ALLAH lah yang memercikkan rasa kasih sayang kita pada sahabat kita. Alhamdulillah…

Saling mencintailah

hanya kerana Allah,
saling menyayangilah
hanya kerana Allah,
saling membahagiakanlah
hanya kerana Allah,
kerana hanya Allah -lah
yang dapat menumbuhkan
rasa cinta, kasih sayang
...dan kebahagiaan tersebut...ammu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan