...tak secantik Balqis, tak setulus Zulaikha, tak sekuat Siti Hajar dan tak semulia Siti Khadijah...

Bersama air mata pasti ada senyuman. Bersama kesedihan ada kegembiraan. Bersama cubaan ada anugerah. Bersama musibah ada anugerah. Semuanya telah merupakan ketentuan yang pasti dan prinsip hidup yang digariskan Allah s.w.t.

Indahnya! Ukhwah Tercipta kerana Allah s.w.t, Jazakumullah Khairan Kathira

Sabtu, 23 Julai 2011

Ghirah Itu Cemburu


Ghirah dalam bahasa Arabnya membawa maksud Cemburu yang memberi makna yang sungguh mendalam dan berbeza dari setiap individu yang berlainan. Cemburu adalah naluri manusia terhadap sesuatu benda yang amat disayanginya. Cemburu lebih dispesifikasikan terhadap insan yang amat disayangi atau dicintai. Cemburu kadang-kadang memberi satu impak yang amat bermakna dalam diri setiap individu. Cemburu adalah satu emosi yang tidak dapat digambarkan.

Kecemburuan adalah merupakan satu sikap dan sifat yang mana takut kehilangan sesuatu yang amat disayangi. Namun sifat cemburu mestilah ada batasnya. Jika tidak dibendung, pasti akan mengundang padah. Sebagai contoh cemburu di antara isteri dan suami menandakan bukti rasa cinta yang mendalam di antara pasangan itu. Dan ini akan memperkukuhkan lagi bahang cinta antara dua hati. Cemburu itu tidak buruk dan ia mengandungi strategi dalam perkahwinan. Perasaan cemburu dapat mengukur sejauh mana cinta di antara suami isteri. Wowww bestnye!


Orang tua kata cemburu itu tandanya sayang. Betul juga kata-kata ini cuma janganlah kita cemburu tidak bertempat dan melampau-lampau. Perasaan cemburu ini pun berlaku dalam kehidupan Rasulullah. Isteri baginda pun cemburu juga antara satu sama lain. Di antara isteri Rasulullah yang paling suka cemburu adalah Aisyah. Perkara ini wajar mengingatkan Aisyah memiliki tahap kecemburuan yang tinggi kerana beliau memperolehi tempat yang istimewa di sisi baginda setelah Khadijah binti Khuwailid yang menjadi isteri pertama baginda.

Di samping itu, Aisyah adalah satu-satunya isteri Rasulullah yang dinikahi dalam usia yang terlalu muda. Beliau juga termasuk isteri yang cerdas dan banyak membantu baginda apabila menghadapi masalah yang sukar, sehingga wajar apabila kelebihan-kelebihan ini menjadikan Aisyah istimewa di sisi baginda maka beliau sangat pencemburu.

Kerana sifat Aisyah yang terbuka dan cenderung keanak-anakkan dan kurang boleh menguasai perasaannya, itulah yang membuat Rasulullah suka bercanda dengan isterinya itu. Emosi Aisyah akan nampak apabila beliau sedang cemburu. Dan itu bererti kecemburuan seorang wanita terhadap suaminya adalah menunjukkan kadar cintanya terhadap suaminya sangatlah tinggi.

Yes! Cemburu itu memang sesuatu yang normal, jika sekiranya ia cemburu yang berasas, cemburu yang bertempat, bukan cemburu membabi buta. Tak dinafikan, setiap orang di muka bumi ini pasti mempunyai perasaan cemburu itu.

Tapi, kalau cemburu itu tidak dikawal, boleh membawa padah. Boleh juga membawa kepada perasaan hasad, dengki, khianat! Nauzubillah. Minta dijauhkan daripada mengkhianati dan dikhianati akibat perasaan cemburu. Dan akhir sekali, ada juga yang kata cemburu itu tandanya cinta, sayang. Mungkin ya. Mungkin juga tidak. Hanya orang yang cemburu itu tahu kenapa dia cemburu. Renung-renungkan. Dan fikir-fikirkanlah.

p/s kekadang saya sendiri cemburu dengan ammu :'(

1 ulasan: