...tak secantik Balqis, tak setulus Zulaikha, tak sekuat Siti Hajar dan tak semulia Siti Khadijah...

Bersama air mata pasti ada senyuman. Bersama kesedihan ada kegembiraan. Bersama cubaan ada anugerah. Bersama musibah ada anugerah. Semuanya telah merupakan ketentuan yang pasti dan prinsip hidup yang digariskan Allah s.w.t.

Indahnya! Ukhwah Tercipta kerana Allah s.w.t, Jazakumullah Khairan Kathira

Khamis, 28 Julai 2011

Jika Semua Berpaling Darimu, Allah Tetap Bersedia Menemanimu

Apabila rentetan kesedihan datang beruntun, kegelisahan bergayut di sekeliling, kedukaan semakin tidak dapat ditanggung, jalan di hadapan semakin buntu dan segala ikhtiar tidak berguna, maka insan yang malang itu akan berseru kepada Allah: "Ya Allah, ya Allah. Tidak ada Tuhan selain Allah Yang Maha Agung dan Maha Bijaksana. Tidak ada Tuhan selain Allah Tuhan Pemilik Arasy yang agung. Tidak ada Tuhan selain Allah Tuhan Pemilik Langit, bumi dan Arasy yang agung." Oleh itu, kesedihan lenyap, bencana hilang dan kesusahan dapat diatasi.

"Maka Kami kabulkan permintaannya dan kami selamatkan dia dari kesedihan. Demikianlah Kami menyelamatkan orang-orang yang beriman."
(Surah Al-Anbiya' : 88)

"Tidak ada satu pun nikmat yang ada pada kamu kecuali semuanya dari Allah. Apabila kamu ditimpa bahaya, maka kepadaNya kamu mengadu."
(Surah An-Nahl: 53)

Apabila kesakitan yang ditanggung sudah sampai ke kemuncaknya, tubuh tidak bermaya, wajah pucat lesi, tenaga dan kekuatan telah tiada, segala usaha sia-sia, doktor pun sudah menyerah, jiwa mulai mengeluh, tangan tidak mampu digerakkan, hati sudah tidak lagi punya harapan, maka orang yang sakit itu pasrah menghadapkan wajahnya kepada Zat Yang maha Tinggi sambil berseru: "Ya Allah, ya Allah. Kerana itu, penyakit itu akan hilang, penderitaan akan lenyap dan doa didengarkan:

"Ketika Ayub berseru kepada Tuhannya, sungguh aku telah ditimpa kemalangan dan Engkau adalah Zat yang Maha Mengasihi. Kerana itu, Kami kabulkan seruannya dan kami hilangkan kesusahan yang menimpanya. Kami datangkan keluarganya dan orang-orang yang seperti mereka sebagai kasih sayang dari Kami dan peringatan bagi orang-orang yang menyembah."
(Surah Al-Anbiya' : 83-84)


Kelembutan Allah akan berterusan 
dalam tempoh yang lama, bak 
kesayuan pandangan mata.

Hari esook akan menghapus semua 
mimpi buruk, mengusir semua
kesedihan, dan menggantinya
dengan canda dan tawa.

Allah kelak akan menjadikan
kelapangan selepas kesempitan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan