...tak secantik Balqis, tak setulus Zulaikha, tak sekuat Siti Hajar dan tak semulia Siti Khadijah...

Bersama air mata pasti ada senyuman. Bersama kesedihan ada kegembiraan. Bersama cubaan ada anugerah. Bersama musibah ada anugerah. Semuanya telah merupakan ketentuan yang pasti dan prinsip hidup yang digariskan Allah s.w.t.

Indahnya! Ukhwah Tercipta kerana Allah s.w.t, Jazakumullah Khairan Kathira

Isnin, 25 April 2011

Wahai Pemuda Zaman Ku….

Gambar Hiasan
As-Syahid Imam Hassan Al-Banna
Sesungguhnya aku amat merindui seorang pemuda yang tidak tidur lena kerana memikirkan masalah ummat.”

Muhammad Ahmad Ar-Rashid
”Golongan muda yang suci hatinya dari segala noda, bersih hatinya dari segala dosa dan menjauhi adat lapuk pusaka usang jahiliyah. Mereka dididik dengan didikan islam yang sebenar dan akidah tauhid yang sejati dan kemuliaan Islam serta berada di dalam barisan yang bersatupadu dan tersusun.”

Ibnu Syihab Az-Zuhry
Jangan kamu rasa rendah diri kerana mudamu.”

Dr. Abdullah Azzam
Saudaraku yang terhormat. Sesungguhnya jihad adalah rangkuman daripada kesabaran, kemantapan, istiqamah dan tahan dalam menghadapi berbagai macam tentangan. Hendaknya engkau selalu bertaqwa dan berzikir.”

Gambar Hiasan
Suatu Malam yang hening
Dihadapan Allah aku menangis
Hinanya ummat Muslimin di dunia
Kenapa?
Lalu datanglah jawapannya :
“Tidakkah engkau tahu : Ummah ini memiliki hatinya tapi tidak kekasihnya.”


PROLOG : Harapan Mereka

Kuharapkan pemuda inilah yang akan sanggup
Membangunkan zaman yang baru
Memperbaharui kekuatan iman,
Menyalakan pelita hidayat,
Menyebarkan ajaran khatimul anbiya…”
(MUHAMMAD IQBAL)

Sesunggguhnya hatiku sangat menyayangi mereka (generasi muda)
“Wahai generasi harapan Islam! Sesungguhnya kebahagian itu terletak dalam istiqamah (komitmen dengan ajaran Islam) dan beramal soleh.”
Generasi muda yang diinginkan Allah swt adalah generasi yang tetap dan berpegang teguh pada Deen islam serta berupaya mengembangkan kalimat ”La Ilaha Illallah.” Mereka hidup denganNya… Mereka sanggup mati juga kerna-Nya..
Wahai pemuda zaman ku….
”Kaummu di timur dan barat negeri ini
Bagaikan penghuni gua di pendalaman yang amat terpencil
Sementara ditangan kanan mereka ada dua cahaya :
Al-Quran dan As –Sunnah,
Tapi mengapa mereka terus terperosok ke lembah yang gelap gelita.”
( DR. A’IDH AL-QARNI)

SEJARAH BERULANG..
Pemuda Kahfi, kisah masyur dikalangan pemuda dan Mujahid Islam..
Kisah kekentalan dan kisah keyakinan …
Pengorbanan dan kesungguhan..
Sejarah mereka terakam indah..
Sebagai pedoman dan ikhtibar untuk..
Generasi mendatang…
Pemuda Kahfi.. Bukti keimanan dan ketaqwaan dicelah-celah kejahilan dan kefasadan…
Sesungguhnya mereka adalah beberapa orang pemuda yang hidup pada suatu masa di zaman seorang raja yang atheis ( tidak bertuhan ) dan zalim. Seorang raja yang angkuh yang mengakui dirinya sebagai tuhan. Mereka melihat dan memerhati, keadaan masyarakat sekeliling yang lalai dan alpa. Kaum mereka menyembah berhala, berpesta dengan iringan nyanyian lagu yang melalaikan dan didampingi minuman yang memabukkan. Mereka lihat kaum mereka bersujud kepada berhala dan bertaqarrub (mendekatkan diri) kepada batu-batu yang jelas tidak memberikan apa-apa manfaat dan kebaikan. Jiwa kerdil mereka memekik ”Inilah adalah kejahilan dan kebodohan yang nyata!!!..”
Allah ingin menghidupkan hati pemuda-pemuda ini. Lantas mereka mengasingkan diri dari kaumnya. Perihal ketauhidan mereka diketahui oleh pihak pemerintah dan raja mengerahkan tentera mencari mereka dan dihukum kerana murtad daripada agama nenek moyang mereka. Mereka bertekad dan melarikan diri daripada kezaliman demi meneguhkan pegangan mereka. Allah berfirman :
” Dan kami telah meneguhkan hati mereka di waktu mereka berdiri lalu mereka berkata, ”Rabb kami adalah Rabb langit dan bumi, kami berkali-kali tidak akan menyeru Tuhan selain Dia. Sesungguhnya kami kalau demikian telah mengucapkan perkataan yang amat jauh dari kebenaran,” ( AL-Kahfi:14)
Mereka bersembunyi di dalam gua yang sempit dan gelap. Dan dengan izin Allah, mereka tertidur di dalam selama tiga ratus sembilan tahun..Kita maklumi kisahnya. Apa yang penting, merekalah ikon pemuda yang mempunyai keteguhan hati dan kejernihan jiwa kepada Allah swt. Mereka adalah anak muda yang berani melawan arus, berpegang pada prinsip dan kebenaran walaupun ia berisiko tinggi. Pada era moden ini, golongan yang berjaya adalah mereka yang bersikap seperti ashabul Kahfi ini.
Namun, masih wujudkah keperibadian seperti mereka di zaman moden ini???

Tiada ulasan:

Catat Ulasan