Diriwayatkan oleh Ibnu Majah Daripada Abu Abbas r.a., katanya: "Ada seorang lelaki datang kepada Nabi s.a.w. lalu berkata: "Ya Rasulullah, tunjukkanlah padaku sesuatu amalan yang apabila amalan itu saya lakukan, maka saya akan dicintai oleh Allah dan juga dicintai oleh seluruh manusia."
Beliau s.a.w. bersabda: "Berzuhudlah di dunia, tentu engkau dicintai oleh Allah dan berzuhudlah dari apa yang dimiliki oleh para manusia, tentu engkau akan dicintai oleh para manusia."
Beliau s.a.w. bersabda: "Berzuhudlah di dunia, tentu engkau dicintai oleh Allah dan berzuhudlah dari apa yang dimiliki oleh para manusia, tentu engkau akan dicintai oleh para manusia."
ZUHUD itu letaknya di hati. Dikatakan zuhud bila hati tidak cinta dunia. Hanya dunia itu dijadikan sebagai saluran untuk membesar dan mengagungkan Tuhan. Biarpun kaya, kaya digunakan untuk jalan Tuhan. Biarpun miskin, hatinya tetap dengan Tuhan dan tak terikat dengan dunia. Maksudnya di sini, orang zuhud bukanlah menolak dunia. Dunia itu diambil sekadar keperluan. Selebihnya digunakan di jalan Tuhan.
Diceritakan bahawa pernah Sayyidina Ali, pergi melihat sebuah masjid dan dilihatnya di situ ada halaqah pengajian. Yang mengajar itu adalah Hasan Basri, seorang remaja belasan tahun umurnya walhal orang-orang yang mendengar itu kebanyakannya orang dewasa. Timbullah niat di hati Sayyidina Ali untuk menguji apakah Hasan Basri benar-benar layak mengajar. Ditanya kepada Hasan Basri,
“Apakah yang boleh menyelamatkan manusia?”
“Zuhud”, jawab Hasan Basri secara spontan.
Maka, yakinlah Sayyidina Ali yang Hasan Basri itu mempunyai kelayakan untuk mengajar hanya kerana dapat menjawab dengan tepat soalan beliau.
Pengajaran daripada kisah ini dapatlah kita ketahui bahawa zuhud adalah kunci kepada keselamatan manusia. Manakan tidak, hadis di atas juga telah meletakkan orang zuhud sebagai orang kesayangan Allah. Sudah pasti orang kesayangan Allah itu akan terselamat di dunia juga di Akhirat. Selama mana seseorang itu boleh zuhud, selagi itulah dia akan terselamat.
Tuhan ada berfirman, “Tidak ada dua hati dalam diri anak Adam” (Al-Ahzab:4).
Hati manusia ini kalaulah tanpa zuhud, nescaya akan diisi dengan cinta dunia. Seolah-olah hati manusia itu menjadi rebutan, bertarik-tarik antara zuhud dan cinta dunia. Amat malang , jika hati terarah kepada cinta dunia, maka tiadalah lagi keselamatan kepada manusia itu.
Benarlah sabda Nabi tentang dunia ini iaitu: “Cinta dunia adalah kepala bagi segala kejahatan.”
Daripada cinta dunia, lahirlah berbagai kejahatan lain seperti hasad dengki, pemarah dan sombong. Semua ini bukan sahaja merosakkan empunya diri tetapi boleh juga merosakkan orang lain. Hakikat krisis dan perpecahan umat yang berlaku hari ini adalah disebabkan dengan penyakit cinta dunia ini. Selagi penyakit cinta dunia ini tidak diungkai daripada hati manusia, selagi itulah manusia akan terus berkrisis dan bersengketa. Tidak akan aman dunia ini dengan adanya manusia-manusia yang bersarang cinta dunia. Lagi, bila kita kaji dan teliti hadis ini, orang zuhud itu disayangi Tuhan kerana hati orang zuhud itu sudah tidak terikat dengan dunia lagi.
Apakah maksudnya? Dunia bila sudah masuk hati, maka rasa-rasa dengan Tuhan akan menjauhi. Tapi bila dunia itu sudah dibuangkan daripada merajai hati, maka mudahlah rasa-rasa dengan Tuhan itu masuk dan menguasai hati. Justeru, selarilah rasa hati seseorang itu dengan kehendak-kehendak Tuhan. Jadilah, dia itu orang yang memahami kehendak dan peranan Tuhan dalam kehidupan.
Disebut tadi, zuhud itu mengambil dunia sekadar perlu. Dan selebihnya digunakan untuk jalan Tuhan. Itu ilmunya. Nak berbuat, tidaklah semudah yang diceritakan. Ianya perlukan mujahadah. Kena benar-benar mengekang nafsu daripada berkehendak kepada yang tidak perlu. Kena benar-benar merasai kesusahan orang lain agar mudah harta dunia itu dialihkan kepada orang yang susah. Kena benar-benar ada jiwa untuk memperjuangkan Tuhan, barulah dunia itu disalurkan untuk perjuangan fisabilillah! Kuat mujahadah, maka lemahlah nafsu mencintai dunia. Sebaliknya, bila lemah mujahadah, jadilah nafsu itu kuat dalam mencintai dunia…
Dalam erti kata lain, zuhud juga tidak bermaksud menyuruh umatnya membuang dunia, zuhud adalah orang yang giat bekerja di dunia, namun tidak menjadikan keindahan dunia ini sebagai sesuatu yang agung sehingga timbulnya kedengkian, kebencian dan permusuhan sesame manusia. Zuhud tidak akan menjadikan manusia membiarkan dunia ini menguasai hatinya atau membiarkan dirinya dari melupakan kebesaran dan kekuasaan ALLAH SWT.
ALLAH SWT telah berfirman dalam surah Sajdah ayat 15-16:
"Sesungguhnya orang orang yang beriman dengan ayat ayat Kami adalah orang orang yang apabila diperingatkan kepadanya (dengan ayat ayat tersebut) mereka menyungkur sujud, dan bertasbih serta memuji Allah, sedang mereka tidak menyombong. Mereka jauh dari tempat tidur, mereka berdoa kepada Allah dengan perasaan takut dan harap dan mereka menafkahkan sebahagian dari rezeki yang telah KAMI berikan kepada mereka."
Sifat zuhud adalah amalan dari As sunnah dan Rasulullah s.a.w sentiasa menyeru para sahabat supaya sentiasa bersifat zuhud. Ada banyak contoh As sunnah dapat dilihat dari hadis-hadis ini:
Diriwayatkan oleh Ibnu Majah, Tabrani, Hakim dan Baihaqi daripada Sahl Bin Sa'ad:
"Zuhudlah di dunia, anda akan di cintai Allah s.w.t, dan zuhudlah pada apa yang ditangan manusia, anda akan dicintai manusia."
Diriwayatkan oleh Ahmad Muslim,Termidzi dan Ibnu Majah daripada Abu Hurairah r.a:
"Dunia adalah penjara kepada orang mukmin dan syurga kepada orang kafir"
Rasulullah s.a.w sering kali bersabda kepada para sahabat tentang kerisauan baginda seandainya umatnya akan terleka dengan kenikmatan dunia dan melupakan kehidupan yang kekal diakhirat.
"Dunia adalah penjara kepada orang mukmin dan syurga kepada orang kafir"
Rasulullah s.a.w sering kali bersabda kepada para sahabat tentang kerisauan baginda seandainya umatnya akan terleka dengan kenikmatan dunia dan melupakan kehidupan yang kekal diakhirat.
"Aku takutkan atas kamu jika dunia menjadi lapang (senang) bagimu sebagaimana ia menjadi lapang bagi orang orang yang sebelum kamu , maka berlumba lumbalah untuk-Nya sebagaimana mereka telah berlumba lumba untuk-Nya, Ia akan membinasakan kamu sepertimana Ia telah membinasakan mereka."
Wallahualam...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan